みちゃっこの自作ゲーム置き場

そろえて!!アニマル

子供から大人まで楽しめるかわいい系落ちものパズルゲームです。上から落ちてくる動物と下の動物をくっつけて消しスコアを稼ぐパズルゲームです。自分で動物の絵を描いて遊ぶことができます。

紹介画像

そろえて!!アニマル 紹介画像 (1)

そろえて!!アニマル 紹介画像 (2)

そろえて!!アニマル 紹介画像 (3)

そろえて!!アニマル 紹介画像 (4)

そろえて!!アニマル 紹介画像 (5)

そろえて!!アニマル 紹介画像 (6)

そろえて!!アニマル 紹介画像 (7)

そろえて!!アニマル 紹介画像 (8)

紹介動画

準備中

ゲームをダウンロード

そろえて!!アニマルをダウンロードする!!

サイズ5,776KB

操作方法

キーボード操作

キー操作動作
カーソルキー(左右)アニマルを左右に移動させる。
カーソルキー(下)アニマルを下に移動させる。
カーソルキー(上下)項目の選択、アイテムを前後に投げ分けする。
Enterキー項目の決定。
Zキー落ちてくるアニマルを左に回転させる。
Xキー落ちてくるアニマルを右に回転させる。
AキーBGM の音量を下げる。
SキーBGM の音量を上げる。
Qキーウィンドウサイズ変更。

画面の説明

ゲームスタートゲームを開始します。

ハイスコアランキングハイスコアランキングを見ます。

おしまいゲームを終了します。

タイトル画面

アニマル選択画面

好きな動物を選択します。

どのアニマルもそろえた時の加算するスコアは同じです。

最大6個まで読み込み可能です。

アニマル選択画面

レベル選択画面

レベル(難易度)を選択します。

難易度(やさしい)難易度(ふつう)難易度(むずかしい)
初期落下速度ゆっくりまあまあ速いとても速い
高得点アニマルの有無なしありあり
消せないブロックの有無なしなしあり
アニマルの噴き出し3ターンに1回2ターンに1回2ターンに1回
稼げるスコアの多さ少ない多いとても多い

レベル選択画面

ゲームプレイ画面

落下するアニマルはターン(時間)が進むほど、どんどん速くなります。

ネクストは次に落下する予定のアニマルです。

同じ色をくっつけるとアニマルを消すことができます。

アニマルを消すと上にあったアニマルが落下し続けて消すことができます。

続けて消し、連鎖するとスコアがどんどん増えます。

アニマルが中央上2マスに詰まるとゲームオーバーです。

ゲームオーバーになるとハイスコアランキング画面が表示されます。

ゲームプレイ画面

ハイスコアランキング画面

ハイスコアランキング画面です。

ハイスコアランキング画面

アニマルの種類

ふつうのアニマル

最初から付属しているアニマル(ねこ)

同じ色とくっつけて消します。

ふつうのアニマル

灰色のブロックに囲まれたようなアニマル

同じ灰色のブロックに囲まれたアニマルと灰色のブロックに囲まれたアニマルにくっつけると灰色のアニマルが消せます。

同じ水色のブロックだったら水色のアニマルが消せます。

灰色のブロックに囲まれたようなアニマル

金色に輝くアニマル(レベルがふつうまたはむずかしいモードのみ)

これを2個以上そろえると高得点を稼げます。

※落ちてくるアニマルは出現しません。

金色に輝くアニマル

消せないブロック(レベルがむずかしいモードのみ)

消すことができない邪魔なブロック。

中央2マスは噴き出さない。

※落ちてくるアニマルは出現しません。

消せないブロック

セーブデータについて

セーブデータはゲーム起動時に save.dat というファイル名で自動生成され、ゲームオーバー後に自動的にセーブデータが更新されます。セーブデータを消去したい場合は自動生成された save.dat ファイルを削除するだけでいいです。

旧バージョンからセーブデータを引き継ぐ方法

古いバージョン(1.00~1.04)のフォルダーのsave.datファイルを新しいバージョン(1.05)のフォルダーにドラッグ&ドロップするだけでセーブデータを引き継ぐことができます

data.binのファイルは引き継がないでください。ゲームがプレイできなくなる恐れがあります。

自作アニマル作成機能

ペイントソフトでアニマルを作ることができます。

ペイントソフトでアニマルを作るときは必ずアルファチャンネル(透明度)が使えるペイントソフトで作成してください。

アニマルの画像サイズは768x64ドットにしてください。

アニマルの画像ファイル名はParts.pngにしてください。(.pngは拡張子)。

1個のアニマルのサイズは64x64ピクセルにしてください。

1ドットでもずれると他のアニマルにアニマルの端が入ってしまうので注意してください。

一番左はなにもなし(完全透明にしてください。)

左から2番目はアニマル1(赤色の枠)同じアニマル1同士をくっつけて消せるアニマル。

左から3番目はアニマル2(黄色の枠)同じアニマル2同士をくっつけて消せるアニマル。

左から4番目はアニマル3(緑色の枠)同じアニマル3同士をくっつけて消せるアニマル。

左から5番目はアニマル4(青色の枠)同じアニマル4同士をくっつけて消せるアニマル。

左から6番目はアニマル1消し(赤色のドット枠)同じアニマル1同士をくっつけるとアニマル1がすべて消せる。

左から7番目はアニマル2消し(黄色のドット枠)同じアニマル2同士をくっつけるとアニマル2がすべて消せる。

左から8番目はアニマル3消し(緑色のドット枠)同じアニマル3同士をくっつけるとアニマル3がすべて消せる。

左から9番目はアニマル4消し(青色のドット枠)同じアニマル4同士をくっつけるとアニマル4がすべて消せる。

左から10番目は消すことができないアニマル(ブロック等)。

左から11番目は高得点が狙えるアニマル(高得点らしく金色などをおすすめ)同じ高得点アニマル同士をそろえて消せる高得点アニマル。

一番右は高得点が狙えるアニマルのエフェクト※必ず透明感を入れて作ってください。

自作アニマル作成機能 (1)

Animalフォルダーに新しいアニマルフォルダーを作成し、

先ほど作成したParts.png(画像ファイル)を新しいアニマルのフォルダーに入れます。

自作アニマル作成機能 (2)

Notepad++を起動します。

list.txtファイルを開きます。

以下の画像のように文字を入れます。

保存するときは文字コードをUCS-2 LE BOMに指定してください。

自作アニマル作成機能 (3)

自作背景作成機能

background-imageフォルダーにbackground.pngを入れると好きな背景でゲームを遊ぶことができます。

自作背景作成機能

注意!! background-imageフォルダーにbackground.png を入れないとデフォルトの背景にされます。

画像形式はPNG、画像サイズは1280x720ドットにしてください。

スペシャルサンクス

音楽はDOVA-SYNDROMEのBGM素材を使用。

効果音はくらげ工匠の効果音素材を使用。

著作権

libjpeg Copyright (C) 1991-2013, Thomas G. Lane, Guido Vollbeding.

this software is based in part on the work of the Independent JPEG Group

libpng Copyright (C) 2004, 2006-2012 Glenn Randers-Pehrson.

zlib Copyright (C) 1995-2012 Jean-loup Gailly and Mark Adler.

Permission to use, copy, modify, distribute, and sell this software and

its documentation for any purpose is hereby granted without fee, provided

that (i) the above copyright notices and this permission notice appear in

all copies of the software and related documentation, and (ii) the names of

Sam Leffler and Silicon Graphics may not be used in any advertising or

publicity relating to the software without the specific, prior written

permission of Sam Leffler and Silicon Graphics.

THE SOFTWARE IS PROVIDED "AS-IS" AND WITHOUT WARRANTY OF ANY KIND,

EXPRESS, IMPLIED OR OTHERWISE, INCLUDING WITHOUT LIMITATION, ANY

WARRANTY OF MERCHANTABILITY OR FITNESS FOR A PARTICULAR PURPOSE.

IN NO EVENT SHALL SAM LEFFLER OR SILICON GRAPHICS BE LIABLE FOR

ANY SPECIAL, INCIDENTAL, INDIRECT OR CONSEQUENTIAL DAMAGES OF ANY KIND,

OR ANY DAMAGES WHATSOEVER RESULTING FROM LOSS OF USE, DATA OR PROFITS,

WHETHER OR NOT ADVISED OF THE POSSIBILITY OF DAMAGE, AND ON ANY THEORY OF

LIABILITY, ARISING OUT OF OR IN CONNECTION WITH THE USE OR PERFORMANCE

OF THIS SOFTWARE.

libogg Copyright (C) 2002-2009 Xiph.org Foundation

Redistribution and use in source and binary forms, with or without

modification, are permitted provided that the following conditions

are met:

- Redistributions of source code must retain the above copyright

notice, this list of conditions and the following disclaimer.

- Redistributions in binary form must reproduce the above copyright

notice, this list of conditions and the following disclaimer in the

documentation and/or other materials provided with the distribution.

- Neither the name of the Xiph.org Foundation nor the names of its

contributors may be used to endorse or promote products derived from

this software without specific prior written permission.

THIS SOFTWARE IS PROVIDED BY THE COPYRIGHT HOLDERS AND CONTRIBUTORS

``AS IS'' AND ANY EXPRESS OR IMPLIED WARRANTIES, INCLUDING, BUT NOT

LIMITED TO, THE IMPLIED WARRANTIES OF MERCHANTABILITY AND FITNESS FOR

A PARTICULAR PURPOSE ARE DISCLAIMED. IN NO EVENT SHALL THE FOUNDATION

OR CONTRIBUTORS BE LIABLE FOR ANY DIRECT, INDIRECT, INCIDENTAL,

SPECIAL, EXEMPLARY, OR CONSEQUENTIAL DAMAGES (INCLUDING, BUT NOT

LIMITED TO, PROCUREMENT OF SUBSTITUTE GOODS OR SERVICES; LOSS OF USE,

DATA, OR PROFITS; OR BUSINESS INTERRUPTION) HOWEVER CAUSED AND ON ANY

THEORY OF LIABILITY, WHETHER IN CONTRACT, STRICT LIABILITY, OR TORT

(INCLUDING NEGLIGENCE OR OTHERWISE) ARISING IN ANY WAY OUT OF THE USE

OF THIS SOFTWARE, EVEN IF ADVISED OF THE POSSIBILITY OF SUCH DAMAGE.

Opus audio codec

Copyright 2001-2011 Xiph.Org, Skype Limited, Octasic,

Jean-Marc Valin, Timothy B. Terriberry,

CSIRO, Gregory Maxwell, Mark Borgerding,

Erik de Castro Lopo

Redistribution and use in source and binary forms, with or without

modification, are permitted provided that the following conditions

are met:

- Redistributions of source code must retain the above copyright

notice, this list of conditions and the following disclaimer.

- Redistributions in binary form must reproduce the above copyright

notice, this list of conditions and the following disclaimer in the

documentation and/or other materials provided with the distribution.

- Neither the name of Internet Society, IETF or IETF Trust, nor the

names of specific contributors, may be used to endorse or promote

products derived from this software without specific prior written

permission.

THIS SOFTWARE IS PROVIDED BY THE COPYRIGHT HOLDERS AND CONTRIBUTORS

``AS IS'' AND ANY EXPRESS OR IMPLIED WARRANTIES, INCLUDING, BUT NOT

LIMITED TO, THE IMPLIED WARRANTIES OF MERCHANTABILITY AND FITNESS FOR

A PARTICULAR PURPOSE ARE DISCLAIMED. IN NO EVENT SHALL THE COPYRIGHT OWNER

OR CONTRIBUTORS BE LIABLE FOR ANY DIRECT, INDIRECT, INCIDENTAL, SPECIAL,

EXEMPLARY, OR CONSEQUENTIAL DAMAGES (INCLUDING, BUT NOT LIMITED TO,

PROCUREMENT OF SUBSTITUTE GOODS OR SERVICES; LOSS OF USE, DATA, OR

PROFITS; OR BUSINESS INTERRUPTION) HOWEVER CAUSED AND ON ANY THEORY OF

LIABILITY, WHETHER IN CONTRACT, STRICT LIABILITY, OR TORT (INCLUDING

NEGLIGENCE OR OTHERWISE) ARISING IN ANY WAY OUT OF THE USE OF THIS

SOFTWARE, EVEN IF ADVISED OF THE POSSIBILITY OF SUCH DAMAGE.

Opusfile

Copyright (c) 1994-2013 Xiph.Org Foundation and contributors

Redistribution and use in source and binary forms, with or without

modification, are permitted provided that the following conditions

are met:

- Redistributions of source code must retain the above copyright

notice, this list of conditions and the following disclaimer.

- Redistributions in binary form must reproduce the above copyright

notice, this list of conditions and the following disclaimer in the

documentation and/or other materials provided with the distribution.

- Neither the name of the Xiph.Org Foundation nor the names of its

contributors may be used to endorse or promote products derived from

this software without specific prior written permission.

THIS SOFTWARE IS PROVIDED BY THE COPYRIGHT HOLDERS AND CONTRIBUTORS

``AS IS'' AND ANY EXPRESS OR IMPLIED WARRANTIES, INCLUDING, BUT NOT

LIMITED TO, THE IMPLIED WARRANTIES OF MERCHANTABILITY AND FITNESS FOR

A PARTICULAR PURPOSE ARE DISCLAIMED. IN NO EVENT SHALL THE FOUNDATION

OR CONTRIBUTORS BE LIABLE FOR ANY DIRECT, INDIRECT, INCIDENTAL,

SPECIAL, EXEMPLARY, OR CONSEQUENTIAL DAMAGES (INCLUDING, BUT NOT

LIMITED TO, PROCUREMENT OF SUBSTITUTE GOODS OR SERVICES; LOSS OF USE,

DATA, OR PROFITS; OR BUSINESS INTERRUPTION) HOWEVER CAUSED AND ON ANY

THEORY OF LIABILITY, WHETHER IN CONTRACT, STRICT LIABILITY, OR TORT

(INCLUDING NEGLIGENCE OR OTHERWISE) ARISING IN ANY WAY OUT OF THE USE

OF THIS SOFTWARE, EVEN IF ADVISED OF THE POSSIBILITY OF SUCH DAMAGE.

Mersenne Twister

Copyright (C) 1997 - 2002, Makoto Matsumoto and Takuji Nishimura,

All rights reserved.

Redistribution and use in source and binary forms, with or without

modification, are permitted provided that the following conditions

are met:

1. Redistributions of source code must retain the above copyright

notice, this list of conditions and the following disclaimer.

2. Redistributions in binary form must reproduce the above copyright

notice, this list of conditions and the following disclaimer in the

documentation and/or other materials provided with the distribution.

3. The name of the author may not be used to endorse or promote products

derived from this software without specific prior written permission.

THIS SOFTWARE IS PROVIDED BY THE AUTHOR ``AS IS'' AND ANY EXPRESS OR

IMPLIED WARRANTIES, INCLUDING, BUT NOT LIMITED TO, THE IMPLIED WARRANTIES

OF MERCHANTABILITY AND FITNESS FOR A PARTICULAR PURPOSE ARE DISCLAIMED.

IN NO EVENT SHALL THE AUTHOR BE LIABLE FOR ANY DIRECT, INDIRECT,

INCIDENTAL, SPECIAL, EXEMPLARY, OR CONSEQUENTIAL DAMAGES (INCLUDING, BUT

NOT LIMITED TO, PROCUREMENT OF SUBSTITUTE GOODS OR SERVICES; LOSS OF USE,

DATA, OR PROFITS; OR BUSINESS INTERRUPTION) HOWEVER CAUSED AND ON ANY

THEORY OF LIABILITY, WHETHER IN CONTRACT, STRICT LIABILITY, OR TORT

(INCLUDING NEGLIGENCE OR OTHERWISE) ARISING IN ANY WAY OUT OF THE USE OF

THIS SOFTWARE, EVEN IF ADVISED OF THE POSSIBILITY OF SUCH DAMAGE.

Bullet Copyright (c) 2003-2006 Erwin Coumans.

よくある質問

著作権

著作権はこのゲームを制作したみちゃっこにあります。再配布・無断転載・販売等は著作権法により一切禁じられています。

リリースノート